Biohacking – Govert’s ervaring

Je komt de term vast vaker tegen anno 2022: biohacking. Maar wat is het eigenlijk? Biohacking is het optimaliseren van de prestatie van je lichaam en geest. Door gebruik te maken van data, testen, wetenschap en het verkrijgen van zelfkennis (silent knowledge).

Eerste ervaring met biohacking

Toen ik, Govert, voor het eerst in aanraking kwam met biohacking ging er een wereld voor mij open die verbluffend was. Het doet mij genoegen om jullie meer inzicht te geven over mijn kennismaking met biohacking. Ik kan er uren over schrijven en praten (wat ik ook zéker ga doen). Hierbij alvast een eerste indruk van één van de lessen die ik geleerd heb. 

Wat ik onder meer heb ingezien, was dat er altijd meer is dan op het eerste gezicht lijkt. Ik heb veel laboratoriumwerk gedaan aan biomarkers in bloed, feces en DNA, etc. Het raamwerk om naar deze getallen te kijken die ik gebruik is PNEI: Psycho, Neuro, Endocriene, Immunologie. Deze vier systemen zijn poten op dezelfde stoel. Als er een kapot is, valt de stoel naar beneden, met je kont erop. Deze systemen bevinden zich in een constante feedback-lus tussen stimulus en response, zowel vanuit je interne (gedachten) als externe omgeving.

Werking van de systemen

Wanneer je bijvoorbeeld stress ervaart, gaat je cortisol omhoog. Je testosteron gaat dan naar beneden, omdat in tijden van stress de omgeving waarschijnlijk niet veilig is om zich voort te planten. In een laboratorium kunnen we zaken als cortisol afgifte overdag in speeksel meten om te zien of je lage testosteron te wijten is aan de afgifte van te veel cortisol gedurende de dag. De externe prikkel van stress reguleert ook je immuunsysteem, omdat stress voor het organisme een grotere kans op schade en mogelijke wonden met infecties inhoudt. 

Dit kun je vervolgens op meerdere manieren tegengaan, zoals het nemen van cortisol verlagende supplementen, maar een andere manier is met psychologische interventies zoals rust nemen van het denken. Dat komt omdat de psyche een poot van de ontlasting is. Voor een atleet zoals ik was, liet dit me zien dat er naast een fysieke benadering van fysieke training ook een belangrijk mentaal/niet-fysiek aspect is. Dat beide elementen in balans zijn, is belangrijk om op hoog niveau te kunnen performen. 

Elementen van high performance

De elementen van High Performance. Voeding, stress, beweging, slaap, emoties en het hebben van een doel (purpose) zijn deels meetbaar in een laboratorium, of met draagbare technologie en worden beschouwd als de traditionele biohacks. En we weten nu dat ze een groot effect hebben op je biologie en dus op je leven. Het laatste element van de zes bovengenoemde elementen is niet-fysiek: een doel (purpose) hebben. Dit is nauwelijks te meten maar wel een voorwaarde om je lichaam en geest te optimaliseren.

Lees hier meer over de elementen van high performance!

Plan nu je vrijblijvende
transformatiegesprek in!

Plan nu je vrijblijvende
transformatie gesprek in!

Bekijk hier het
UPGRADE programma