Welke noten zijn gezond? Onze top 10!

Er zijn talloze verschillende soorten noten en zaden. Van de sexy superfood chia zaad die als topping dient voor elke açai bowl tot de iets saaiere walnoot die vaak wordt onderschat als je het aan ons vraagt. Maar welke noten zijn gezond? Ze zitten toch vol vetten? En vetten zijn toch ongezond? Lees verder om erachter te komen welke noten jij in je keukenkastje moet hebben en waarom vetten juist essentieel zijn.

Hou het dicht bij de natuur

Eigenlijk is het heel simpel, bijna al het voedsel in de winkel dat zo uit de natuur komt is goed voor je. Alles wat je kan kopen dat niet gekookt, bewerkt, geraffineerd of iets aan toegevoegd is is in feite ‘gezond eten’. Daar zitten namelijk de meeste vitamines en mineralen in maar ook phytonutriënten, anti-oxidanten, sporenelementen, enzymen en goede bacteriën. Daarop is ook het zogenaamde ‘caveman’-dieet gebaseerd. Wij zijn hier niet geheel aanhangers van maar het achterliggende idee is mooi: als je iets eet moet een Neanderthaler het kunnen herkennen als eten. Hou het dus dicht bij de natuur. 

Noten en zaden worden onderschat

Noten en zaden zijn de kern van de plant. Hieruit moet zo een hele boom gaan groeien. Daarom zit er alles in wat een plant nodig heeft om te groeien. En jij kan er ook op groeien, want het bevat ook alle bouwstoffen voor een mens. In zo’n zaadje zitten extreem veel voedingstoffen extreem geconcentreerd en van extreem hoge kwaliteit. Als we naar de macronutriënten kijken (koolhydraten, vetten en eiwitten), zitten er in zaden en noten vooral veel onverzadigde vetten en eiwitten. Dit zijn de bouwstoffen en regelstoffen in ons lichaam. Onze hormoonhuishouding, zenuwstelsel, herstelvermogen en immuunsysteem zijn van vetten en eiwitten afhankelijk. Zonder vetten in je dieet zakken je hormonen als een baksteen en daarmee onder andere je humeur, libido, slaap, ontstekingsremming, vetverbranding en herstel/spieropbouw. Heel belangrijk dus.

Vetten zijn niet slecht voor je!

Vetten zijn dus essentieel voor vetverbranding, huh? Ja, zonder vetten geen vetverbranding. Vooral Omega 3 is een echte must. Je lichaam kan Omega 3 niet zelf maken, dus je moet deze wel via je voeding binnenkrijgen. Het zit in vis en bepaalde noten. Naast de voordelen tegen hart- en vaatziekte, heeft omega 3 anabole en vetverbrandende eigenschappen. Het zorgt voor minder ontstekingen in je lichaam, waardoor je beter herstelt na inspanning. En nog talloze andere voordelen, te veel om nu op te noemen, dus hier komen we nog op terug! Tot die tijd kun je zelf via noten al deze voordelen krijgen en het enige wat je hoeft te doen is ze op te eten! En ze zijn nog lekker ook!

Boven de 40 graden ga je verliezen        

Let wel op, en dat geldt eigenlijk voor alles wat je eet. Je kan het natuurlijk verpesten door de noten te branden, poffen, roosteren of wat vaak gebeurt in arachideolie (pindaolie) frituren. Wist je dat veel goeie voedingsstoffen boven de 40 graden verloren gaan? Eet dus ‘rauwe’ noten. En nog iets belangrijks, op de vraag ‘welke noten zijn gezond?’ PINDA’S ZIJN GEEN NOTEN dus ze worden ook niet meegenomen in het antwoord. Niet omdat wij dat vinden, maar omdat het zo is. Het is een familie van de peulvrucht. Ze hebben minder goeie voedingswaarde en worden nog wel eens slecht opgeslagen en vervoerd waardoor ze schimmels kunnen hebben. Een andere noot die misschien wat minder boxjes tikt is de cashewnoot. Dit omdat deze noten eerst gestoomd moeten worden voordat ze geschikt zijn voor consumptie (ook al staat erop dat ze rauw zijn), dus zijn ze ook net wat minder goed.

Welke noten zijn gezond? Hier onze top 10 noten en zaden:

  1. Hennepzaad – eiwitten, omega 3
  2. Chiazaad – omega 3, vezels
  3. Lijnzaad – omega 3, vezels
  4. Amandelen – calcium, magnesium
  5. Walnoten – omega 3, anti-oxidanten
  6. Paranoten – selenium, eiwitten
  7. Sesamzaad – anti-oxidanten, vetverbranding
  8. Hazelnoten – complexe koolhydraten, calcium
  9. Pompoenpitten – anti-oxidanten, mineralen, vezels
  10. Pecannoten – b-vitamines

In een notendop

Hopelijk hebben we je ervan kunnen overtuigen dat vetten niet de boosdoener zijn en dat je al helemaal niet de zaden en noten hoeft te vermijden. Tenzij je een notenallergie hebt natuurlijk… Dat komt niet zo vaak voor. Maar we zien nog wel eens een voedselgevoeligheid rondom noten en zaden.

Wil jij weten precies hoeveel en welke noten jij wel of niet moet eten? Wij kunnen je deze inzichten geven! Klik hier en lees hoe wij jou inzichten kunnen geven in jouw unieke DNA, lichaam en brein tijdens onze 12 weekse UPGRADE programma!

Volg ons op LinkedIn, Instagram, Facebook voor meer informatie. Oh, en wist je dat onze Govert een eigen podcast heeft over biohacking? Check it out!

Plan nu je vrijblijvende
transformatiegesprek in!

Plan nu je vrijblijvende
transformatie gesprek in!

Bekijk hier het
UPGRADE programma